Felsefeye giriş yazmak, sanılanın aksine, yazması en zor kitaplardan birisidir. Çünkü devasa bir birikimi ve akıl almaz bir karmaşayı son derece basite indirgemek ve hala bütünün içeriğini korumak gerekir. Mantıken olanaksız bir iştir bu. Biz burada, bir adım ileri gitme cüreti gösterip felsefenin problemleri arasında da mantıklı, diyalektik bir ilişki olduğunu, bu ilişkileri izleyerek anlamlı bir felsefe bütünlüğüne ulaşılabileceğini ileri sürüyoruz. Felsefenin problemleri arasında birbirlerine bağlı, birbirlerini üreten ve birbirlerini gerektiren bir mantıksal örgü var. Bu da yetmezmiş gibi, bir adım daha ileri gid
Tükendi
Gelince Haber VerFelsefeye giriş yazmak, sanılanın aksine, yazması en zor kitaplardan birisidir. Çünkü devasa bir birikimi ve akıl almaz bir karmaşayı son derece basite indirgemek ve hala bütünün içeriğini korumak gerekir. Mantıken olanaksız bir iştir bu. Biz burada, bir adım ileri gitme cüreti gösterip felsefenin problemleri arasında da mantıklı, diyalektik bir ilişki olduğunu, bu ilişkileri izleyerek anlamlı bir felsefe bütünlüğüne ulaşılabileceğini ileri sürüyoruz. Felsefenin problemleri arasında birbirlerine bağlı, birbirlerini üreten ve birbirlerini gerektiren bir mantıksal örgü var. Bu da yetmezmiş gibi, bir adım daha ileri gidip, felsefenin bütün problematik yapısının insan zihninde hazır olduğunu, her kim kendi düşünsel problemlerini eşerse sonunda bu doğal ve temel problematik zihinsel yapıya ulaşabileceğini ileri sürüyoruz. Felsefenin alt dalları insan zihninin düşünsel sınırlarını oluşturuyor. Bu nedenle, bir insanın veya bir uygarlığın kendini yeniden ve yeniden yoklayıp kurabileceği bir teorik zemin sunuyoruz. Zihin felsefesinden yola çıkarak felsefenin klasik problem alanlarına yeniden bakmak bize bu türden, insanın geleceğine zemin olacak teorik bir yapı kazandırıyor. Kitap küçük bir hacme sahip olmasına rağmen sıkı bir dil kullanılmıştır. İfadelere dikkatle odaklanıldığı zaman her bir ayrıntıda bir konuya işaret edildiği görülebilir. Kitap bir yandan genel okurun kendini geliştirmesine yardımcı olabilecek bir sorgulama metnidir, diğer yandan uzmanların, bilim insanlarının, sanatçıların düşüncelerinin yerini, kaynağını görmesi ve diğer alanlarla ilişkilerini sorgulamasını, bütüne ulaşmasını sağlayabilecek son derece sıkı bir metindir. Biz yazarken keyif aldık, eminiz siz de okurken…
İçindekiler
Önsöz ix
Düşünmeye Başlangıç ve Dayanak Problemi 1
Felsefenin Temel Problemi 3
A. Hakikat Problemi 5
Metafizik 5
1. Varlık Felsefesi - Parmenides’in Totolojileri 7
1.1. Nihilizm 8
1.2. Oluş Felsefesi 10
1.3. Realizm 10
1.3.1. Düalizm 10
1.3.2. Monizm 11
1.3.2.1. İdealizm 11
1.3.2.2. Materyalizm 13
2. Bilgi ve Bilim Felsefesi - Zenon Paradoksları 15
2.1. Bilgi Felsefesi 15
2.1.1. Skeptisizm ve Solipsizm 17
2.1.2. Dogmatizm 19
2.1.2.1. Rasyonalizm 19
2.1.2.2. Empirizm 21
2.1.2.3. Kritisizm 21
2.1.2.4. Entüisyonizm 22
2.1.2.5. Fenomenoloji 23
2.2. Bilim Felsefesi 25
2.2.1. Bilimsel Teorilerin Doğası 33
2.2.1.1. Realizm 33
2.2.1.2. Enstrümantalizm 34
2.2.2. Meta-metodoloji 35
B. Özgürlük Problemi 42
1. Ahlak felsefesi- Etiksellik Totolojisi 45
1.1. Evrensel Ahlak Yasasını Reddeden Teoriler 47
1.1.1. Hazcılık (Hedonizm) 47
1.1.2. Bencillik Ahlakı (Egoizm) 48
1.1.3. Anarşizm 48
1.1.4. Güç Ahlakı 48
1.1.5. Egzistansiyalizm 49
1.2. Evrensel Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Eden Teoriler 50
1.2.1. Erdem Etiği 50
1.2.2. Hak ve Ödev Ahlakı (Deontoloji) 53
1.2.3. Yararcılık (Sonuççuluk) 54
2. İdeoloji Felsefesi - Thrasymakhos Paradoksu 57
2.1. Siyaset Felsefesi 59
2.1.1. İdeal Devlet Düzeninin Varlığını
Reddeden Teoriler 63
Anarşizm 63
2.1.2. İdeal Devlet Düzeninin Varlığını Kabul
Eden Teoriler 64
2.1.2.1. Özgürlükçülük 65
Liberalizm 65
Cemaatçilik (Komüniteryanizm) 67
2.1.2.2. Eşitlikçilik 67
Sosyalizm 67
2.1.2.3. Adalet 68
2.2. Din felsefesi 69
2.2.1. Tanrı(lar)’ın Varlığını Savunan Teoriler 72
2.2.2. Tanrı(lar)’ın Varlığını Reddeden Teoriler 76
C. Yaratıcı Eylem Problemi 79
1. Sanat Felsefesi 83
1.1. Nesnel Yaklaşım 88
1.2. Öznel Yaklaşım 90
1.3. Pratik Yaklaşım 93
SONUÇ 101