Hadîslere yönelik tenkîd faaliyeti yeni değildir. Geleneğimizde hadîsleri anlama yönünde büyük gayretlerin ağırlık kazandığı söylenebilirse de çeşitli etkilerin, bazen de haklı gerekçelerin eşliğinde öteden beri hadîslerin Kur’ân’a, akla, sahîh sünnete, tarihe aykırı olduğu ileri sürülerek tenkîdler yapılmıştır. Şüphesiz bu tenkîdlerde en çok göze çarpan husus, hadîslerin Kur’ân’a aykırılığıdır.
Hadîslerin Kur’ân’a aykırılığını ispat etmede kolaya kaçıldığı bir vâkıadır. Zira Kur’ân’a arz işleminde de
Tükendi
Gelince Haber VerHadîslere yönelik tenkîd faaliyeti yeni değildir. Geleneğimizde hadîsleri anlama yönünde büyük gayretlerin ağırlık kazandığı söylenebilirse de çeşitli etkilerin, bazen de haklı gerekçelerin eşliğinde öteden beri hadîslerin Kur’ân’a, akla, sahîh sünnete, tarihe aykırı olduğu ileri sürülerek tenkîdler yapılmıştır. Şüphesiz bu tenkîdlerde en çok göze çarpan husus, hadîslerin Kur’ân’a aykırılığıdır.
Hadîslerin Kur’ân’a aykırılığını ispat etmede kolaya kaçıldığı bir vâkıadır. Zira Kur’ân’a arz işleminde de ortaya çıkabilecek sorunlar vardır. Bu noktada en büyük sorun, Kur’ân’ın bütünlüğünü gözden kaçırmaktır. Biz, genelde işimize gelen âyetlere arz işlemini yapmaktayız. Mesela, gaybî hadîsleri reddetmek için onları siyakına sibakına bakmadan “Ben sadece bir beşerim.” âyetine arz ediyoruz. Ama Allâh’ın razı olduğu elçilerine gaybı bildirebileceği âyetini görmezden geliyoruz. Hadîslerin Kur’ân’a aykırılığı söyleminde bu hata, çoğu kez tekrarlanmaktadır.
Bu çalışmada Kur’ân’a aykırı olduğu iddia edilen doksan altı hadîs tespit edilip değerlendirilmiştir. Hepsi derlenilmiştir iddiasında olmasak bile büyük ölçüde Kur’ân’a aykırı hadîsler tespit edilmeye çalışılmıştır. Elinizdeki çalışma, birtakım iddiaları değerlendirme noktasında atılmış küçük, ama tatmin edici olduğunu düşündüğümüz bir adımdır.