Hadislere yönelik tenkid faaliyeti yeni değildir. Geleneğimizde hadisleri anlama yönünde büyük gayretlerin ağırlık kazandığı söylenebilirse de çeşitli etkilerin, bazen de haklı gerekçelerin eşliğinde öteden beri hadislerin Kur’an’a, akla, sahih sünnete, tarihe aykırı olduğu ileri sürülerek tenkidler yapılmıştır. Şüphesiz bu tenkidlerde en çok göze çarpan husus, hadislerin Kur’an’a aykırılığıdır.
Kur’an’a aykırılığı ispat etmede kolaya kaçıldığı bir vakıadır. Zira Kur’an’a arz işleminde de ortaya çıkabilecek sorunlar vardır. Bu
Tükendi
Gelince Haber VerHadislere yönelik tenkid faaliyeti yeni değildir. Geleneğimizde hadisleri anlama yönünde büyük gayretlerin ağırlık kazandığı söylenebilirse de çeşitli etkilerin, bazen de haklı gerekçelerin eşliğinde öteden beri hadislerin Kur’an’a, akla, sahih sünnete, tarihe aykırı olduğu ileri sürülerek tenkidler yapılmıştır. Şüphesiz bu tenkidlerde en çok göze çarpan husus, hadislerin Kur’an’a aykırılığıdır.
Kur’an’a aykırılığı ispat etmede kolaya kaçıldığı bir vakıadır. Zira Kur’an’a arz işleminde de ortaya çıkabilecek sorunlar vardır. Bu noktada en büyük sorun, Kur’an’ın bütünlüğünü gözden kaçırmaktır. Biz, genelde işimize gelen ayetlere arz işlemini yapmaktayız. Mesela, gaybi hadisleri reddetmek için onları siyakına sibakına bakmadan “Ben sadece bir beşerim” ayetine arz ediyoruz. Ama Allah’ın razı olduğu elçilerine gaybı bildirebileceği ayetini görmezden geliyoruz. Hadislerin Kur’an’a aykırılığı söyleminde bu hata, çoğu kez tekrarlanmaktadır.
Bu çalışmada Kur’an’a aykırı olduğu iddia edilen doksan altı hadis tespit edilip değerlendirilmiştir. “Hepsi derlenmiştir” iddiasında olmasak bile büyük ölçüde Kur’an’a aykırı hadisler tespit edilmeye çalışılmıştır. Elinizdeki çalışma, birtakım iddiaları değerlendirme noktasında atılmış küçük, ama tatmin edici olduğunu düşündüğümüz bir adımdır.