İstanbul, yaşamın başkentidir her zaman. Bu yalnızca ülkemize özgü değil, dünyanın da ilgisi bu kentte ve burada yaşananlarda olmuştur, tarihin her döneminde. Bu durum kuşkusuz edebiyata da yoğun bir biçimde yansımıştır. Bu sayımızda, İstanbul için daha çok sayıda dosya yapılabileceği gerçeğini unutmadan, Semiramis Yağcıoğlu’nun hazırladığı “İstanbul Romanları”nı sunuyoruz.
Aynı durum, tiyatro sahnesinde canlandırılan roman kahramanları için de geçerlidir. Sinemanın yanı sıra tiyatro da romanın ve roman kahramanlarının engin dünyasından beslenmiştir. Semih Çelenk, Bu duruma işaret eder bir biçimde, sahneye taşınmış roman kahram
Tükendi
Gelince Haber Verİstanbul, yaşamın başkentidir her zaman. Bu yalnızca ülkemize özgü değil, dünyanın da ilgisi bu kentte ve burada yaşananlarda olmuştur, tarihin her döneminde. Bu durum kuşkusuz edebiyata da yoğun bir biçimde yansımıştır. Bu sayımızda, İstanbul için daha çok sayıda dosya yapılabileceği gerçeğini unutmadan, Semiramis Yağcıoğlu’nun hazırladığı “İstanbul Romanları”nı sunuyoruz.
Aynı durum, tiyatro sahnesinde canlandırılan roman kahramanları için de geçerlidir. Sinemanın yanı sıra tiyatro da romanın ve roman kahramanlarının engin dünyasından beslenmiştir. Semih Çelenk, Bu duruma işaret eder bir biçimde, sahneye taşınmış roman kahramanları dosyasını hazırladı.
Her sayımızda, klasik edebiyatımıza bakmayı bir gereklilik olarak görüyoruz. Bu bağlamda Namık Kemal ve onun kahramanlarını, yeniden, ilgiyle anımsayıp okuyacağınızı umuyoruz. Bu dosyayı da Gökhan Reyhanoğulları ile İsmail Kekeç birlikte hazırladılar.
Klasik edebiyattan günümüz Türkiye edebiyatına İhsan Oktay Anar’la uzandık. Bu dosyanın da ilgiyle okunacağını umuyoruz.
Bu sayımızla birlikte, sayfalarımızdan dünyaya bir pencere açıyoruz. Çevremizde ve dünyada edebiyata ilişkin neler oluyor, roman ve roman kahramanları üzerine neler yazılıp çiziliyor, bunları da olanaklarımız elverdiğince yansıtmak istiyoruz. Bu sayımızda Fransa’dan Oya Tronscorff, İtalya’dan Ozan Dizman, yeni romanlara ilişkin bilgileri sıcağı sıcağına aktarıyorlar.
Dergimiz yayına hazırlanırken, edebiyatımızın büyük ustası Yaşar Kemal’i yitirdik. Yayın planımızı değiştirip ustaya bir saygı bölümü oluşturduk; gelecek sayılarımızda Türkçenin ve edebiyatın bu büyük ırmağını geniş dosyalarla irdeleyeceğiz.
Yeni sayımız, Dünya Roman Kahramanları Günü kutlamalarının ardından ulaşıyor elinize. Çeşitli kentlerde, gerçek bir sivil oluşum olarak kutlanan Dünya Roman Kahramanları Günü’ne ilişkin bilgileri “Okuma Grupları’ndan” bölümümüzde okuyabilirsiniz.
Dergimizde her sayı ancak dört dosyaya yer verebiliyoruz. Kimi dosyaları bir sonraki sayıya ertelemek zorunda kalıyoruz. Dergimize katkı veren değerli yazarlarımızın bazı sayılarda ortaya çıkan ertelemelerden ötürü bizi anlayışla karşılayacağını umuyoruz.
İki okumalar…
İÇİNDEKİLER
Yaşar Kemal
Yaşar Kemal Denince / Eray Canberk
Bir Ses, Bir Sözden de Öteydiniz Yaşar Kemal / Feridun Andaç
Yaşar Kemal’e “Kalemler” Öyküsüyle Veda / Nükhet Eren
İstanbul Romanları
Gulyabani’de “Aldatanlar” ve “Aldananlar” Dünyası / Hülya Soyşekerci
Bir Tramvay Yolculuğu Kadar Yakın Olan Uzaklık: Fatih – Harbiye / Altay Ömer Erdoğan
Bıçak Sırtı Bir Roman: Sultan Hamid Düşerken / Şengül Can
Sahnenin Dışındakiler yahut İşgal İstanbul’unun Romanı / Abdullah Uçman
Esir Şehrin İnsanları’nda Nedime Hanım ve Kâmil Bey Üzerinden Kentte Kadın ve Erkeğin Yeri / Tuğçe Ayteş
Orhan Kemal’in İstanbul’undan Çizgiler / Handan İnci
Uzaktan seni Düşünürüm ve Seni Yazarım İstanbul / Şirvan Erciyes
Demir Özlü’de Aidiyet Duygusu / Şefika G. Kamcez
Leyla Erbil’in Üç Başlı Ejderha’sında Mekân, Hakikat ve İktidar Üçlemesi / Derya Şaşman
Masumiyet Müzesi’nin Kadınsevmez Kenti İstanbul / Semiramis Yağcıoğlu
Sıkışmış Yaşamlar Kenti İstanbul: Selim İleri’nin Mel’un Romanı / Raşel Rakella Asal
Sahnelenen Roman Kahramanarı
Sunuş: Kitap Yapraklarından Sahneye Yol Alan Kahramanlar… / Prof. Dr. Semih Çelenk
Modern Romanın Başyapıtı Don Quijote ve Maceralarının Dostları Tarafından Temsil Edildiği Bir Sahne Uyarlaması / Füsun Ataman Berke
Romandan Dramatik Metinlere Uyarlanan Yapıtlarda Anlatıcının İşlevi / Oğuzhan Oğuz
“Tehlikeli Oyunlar/la Yaşayanlar” [Bir Giriş ve] Bir Olasılık: Hikmet/Hamlet / Hakan İsmail Şiriner
Romandan Operaya, Prévost’tan Puccini’ye Manon Lescaut / Özlem Belkıs
Değirmen’den Sarıpınar 1914’e Karakterin Kaderi / Yunus Emre Gümüş
Kazancakis ve Tiyatro… / Şebnem Arslan
Birey ile İktidarın Kıskacında Bir Genç Kadın: Julia / Mavisu Kahya
Modern Bir Monomit: Ağır Roman / Devrim Pınar Gürbüzoğlu
Namık Kemal’in Kahramanları
Gönül Derdini Yâd Edemeyenler: Namık Kemal’in Kahramanları / Gökhan Reyhanoğulları, İsmail Kekeç
Bir Davanın Aşkla İmtihanı: Âdil Giray / Hatice Yıldız
Pişmanlık Yahut Uyanış: Ali Bey’in Muğlak Dönüşümü / Atilla Aktaş
Cezmi: Romantik Bir Sürgünün İmgesel Dünyası / Ebru Cırık
Bir Şûh-i Sitemkâr: Mehpeyker / Gökhan Reyhanoğulları
İntibah ve Kamelyalı Kadın / Gülşah Atalay
İhsan Oktay Anar
Hayattan Hep Alacaklı Çıkan Biriydi / Mahmut Şenol
Bir Eflatun Sessizlik: İhsan Oktay Anar – Suskunlar / Ali Gül
Galîz Kahraman / A. Murat Özhan
Yelkovana Direnen Akrep / Gülçin Sahilli
Cennetin Rengi: Bir Kız Çocuğunda Hayat Bulmak ve
Cezzar Dede Efrâsiyâb’ın Hikâyeleri / Gökhan Reyhanoğulları
Zamanlar Arasında Yalnız Bir Yolcu: İhsan Sait / Arif Özgen
Fransa’dan / Oya Tronscorff
İtalya’dan / Ozan Dizman
Okuma Gruplarından
Mrs. Daloway / İlkiz Kucur
Şanssız Bir Aydın Kadın: Handan / Yeliz İşitmir