Felaket Kapitalizmi: Yangınlar, seller, kuraklık ve göçler…
Geçtiğimiz aylarda ülkemizde yıkıcı sonuçları itibari ile gündemde olan yangın, sel ve kuraklık gibi ‘felaketler’ hem ülkemiz hem de dünyada farklı toplumsal krizlere neden oluyor. Yeni e Eylül 2021 tarihli 59. Sayısında, Ercüment Akdeniz’in açılıştaki yazısıyla savaş, yoksulluk ve sömürünün neden olduğu göçlerin kapitalizmin yol açtığı iklim krizi ile nasıl yeni bir göç rejimine dönüştüğünü tartışıyor. Dergi, dosyasını tanıttığı sunusunda şu ifadeleri kullanıyor:
“Öngörüler ger&ccedi
Tükendi
Gelince Haber VerFelaket Kapitalizmi: Yangınlar, seller, kuraklık ve göçler…
Geçtiğimiz aylarda ülkemizde yıkıcı sonuçları itibari ile gündemde olan yangın, sel ve kuraklık gibi ‘felaketler’ hem ülkemiz hem de dünyada farklı toplumsal krizlere neden oluyor. Yeni e Eylül 2021 tarihli 59. Sayısında, Ercüment Akdeniz’in açılıştaki yazısıyla savaş, yoksulluk ve sömürünün neden olduğu göçlerin kapitalizmin yol açtığı iklim krizi ile nasıl yeni bir göç rejimine dönüştüğünü tartışıyor. Dergi, dosyasını tanıttığı sunusunda şu ifadeleri kullanıyor:
“Öngörüler gerçekleşiyor, ölçümler ürkütüyor. Neredeyse tüm kültürlerdeki ortak ‘kıyamet’ imgesi, tarihin gözleri önünde ‘elle’ imal edilmiş bir gerçekliğe dönüşüyor. Kapitalist üretim tarzı, yol açtığı toplumsal karşıtlıklar ve iktisadi krizlerin yanında, tüm yaşam döngüsünün devam ettiği gökcismini de fiziki ‘krizlere’ sürüklüyor, istikrarsızlaştırıyor ve yıkıcı değişimlere zorluyor.”
Dosyanın devamında Ayşegül Tözeren’in iklim krizi çağında yangınla kendi çabaları ve elbirliği ile mücadele eden Ahmetler Köyü’nün hikayesini anlatıyor. Gökhan Tok’un zenofobinin tarihsel gelişimini irdelediği ve bugün açısından küresel göç rejiminin dayandığı koşulları anlattığı yazısı ise felaket kapitalizmini toplumsal ve tarihsel bir perspektif ile tartışıyor. Kerim Akbaş ise J.R.R. Tolkien’in Yüzüklerin Efendisi üçlemesinden yola çıkarak orman katliamlarının politik zeminini ‘güç’ yüzüğünün temsil ettiği kötülüğün politikası ile tartışıyor. Sultan Gülsün’ün “Jane Hirsfield Şiirinde Ekopoetik Duruş” başlıklı yazısı, ekoeleştirel düşünce yöntemi ile doğa ve şiir arasındaki ikiliği ortadan kaldırarak ilişkisel düşünmenin önemini tartışıyor. Dosya kapsamındaki son yazı ise Şenay Aydemir’in kaleminden. Aydemir, 50li yılların komünizm anti-propagandasından bu yana felaket/ kıyamet filmlerinin değişen ‘düşman’ imgesinde sinemanın gözdesi olarak nasıl kendini sürdürdüğünü tartışıyor.
Barış Avşar, Göksel Aymaz’ın Yordam Yayınevi’nden çıkan Militan İyimserlik isimli yeni kitabını incelediği değerlendirmesi ile sosyal bilimlerin epistemolojik krizini eylemsel bir kavram ile tartışmaya açıyor. Dile Gelen Beden: Deyimlerle İnsan Vücudu kitabının yazarı Barış Gönülşen, Neslihan Eser’e verdiği yanıtlar ile çocuk ve gençler için bilim kitabı yazmanın zorluklarını anlatıyor. Dergide yer alan bir diğer söyleşi ise Çağla Çinili’nin Eylem Ata Güleç’in yeni kitabı Uzak Değil üzerine.
İlyas Tunç, bu sayıdaki yazısında “Filistin: Kanayan yara!” diyor. Beste İrem Köse, bu sayıda da HIV üzerine yazmaya devam ederek HIV aktivizminin Türkiye’deki tarihini inceliyor. Kayhan Geyik, Maksim Gorki’nin öykülerinden yola çıkarak sanatın beslendiği ‘gerçek’ damarlara işaret ediyor. Ali Mert “Yeni ve farklı bir kavrayış mı, kolaycılık mı?” başlıklı yazısı, Ali Bulunmaz ise “Unamuno’nun İç Çatışmalarının Ete Kemiğe Büründüğü Rahip” isimli denemesi ile dergi sayfaları arasında yer alıyor.
Sevi Emek Önder çevirisi ile Walter Benjamin’in 23.Sone adlı şiiri de dergide yer alıyor. Ayrıca Akın Yanardağ, Ali Hikmet Eren, Neval Savak, Deniz Durukan, Çayan Okudici, Çağın Özbilgi, Hıdır Işık, Cihan Oğuz ve Emre Şahinler bu sayıdaki şairler arasında; Burçe Bahadır, Hıdır Murat Doğan, Gülizar Aytekin, Fatma Nuran Avcı, Emir Ali Yağan, Vicdan Efe ve Tuğba Gürbüz ise öyküleriyle dergide yer alıyor.
Suriyeli ressam ve heykeltıraş Nizar Ali Badr Taştan Adımlar isimli eseriyle kapak resminde, Esin Erdem, Esra Enis ve Gökçe Naz Köse bu sayının çizerleri olarak dergi sayfaları arasında.